TÁBOROVÝ ZPRAVODAJ Z NOVÉHO MĚSTA POD SMRKEM

Odkaz na video zde: https://www.youtube.com/watch?v=I0Cz_1SNNNk&ab_channel=JakubLi%C5%A1ka

Dostává se vám první číslo našeho zpravodaje. Musím přiznat, že se nám tábor rozjel nečekaně krásně a dobrodružně. Jak víte, náš historický vlak se povedl, co se týče jízdního řádu, tak už malinko méně. Ten náš odjezd o 20 minut nečekaně dříve zamotal hlavu několika prarodičům a dodám i mojí 80-ti leté mamce, která mi na nádraží přinesla čerstvě upečenou bábovku, bohužel ve čtvrt na tři. Cestou jsme měli zastavovat ve vybraných zastávkách kvůli vystoupení našich hostů, kterým se od Turnova podařilo vystoupit až v Liberci. Že prý nezastavujeme, máme zpoždění... Ale nálada byla výborná, hostům to nevadilo. Dorazili jsme akorát, jakmile jsme uklidili kola a přemístili se na večeři, začaly se z oblohy vylévat kýble vody. Tak už jen povléci postele, říci pravidla táboru, pustit si na chvilku finále fotbalu a hurá do hajan.

Ráno bylo už pěkně, po snídani bodování chatek a první týmová soutěž v hledání svých startovacích čísel po celém táboře. Pak příprava kola a po obědě hurá na cyklovýlet do Hejnic a Lázní Libverda. Viděli jsme hrobku se starými rakvemi a urnami, křížovou cestu a nádherné prostory hejnického kostela. Na kolech to bylo  docela převýšení, ale táborníci se s těmi 25 km poprali statečně. Jen já jsem dýchal jak lokomotiva. Dorazili jsme chvilku před večeří. Večeře výborná, kuchařky nám nechali i polévku od oběda, takže jsme se naprali na doraz. K tomu nanuk a ještě s sebou druhou večeři. A myslíte, že byli unavení, vůbec ne. Hned na hřiště a přehazovaná. Já raději zalezl a píšu zpravodaj. Do večerky ještě jedna hra, a hurá po hygieně do postele. Doufám, že budou děti unavené a brzy usnou...

IMG_20210711_135029.jpg  IMG_20210712_091233.jpg

Tak tu máme další pokračování. Úterní ráno bylo nádherné. Jasno a okamžitě padlo rozhodnutí po obědě výlet na kolech na koupaliště v Raspenavě. Dopoledne jsme si vyzkoušeli střelbu ze vzduchovky, zatím bez bodů. Překvapilo mně, jak táborníci pěkně střílí. No a hned po obědě bez poledního klidu jsme vyrazili. V Raspenavě je koupaliště pěkné, prostorné a bezpečné. Bazén pro neplavce přímo ve velkém bazénu je zajímavé řešení. Trochu mně vyděsil třímetrový skokanský můstek a ještě více skutečnost, že se z něj nakonec vrhali téměř všichni táborníci. Mně se klepaly kolena už při pohledu na můstek od kraje bazénu. No a děti později naléhaly na mně tak dlouho, až jsem nakonec vylezl nahoru, rozeběhl se, zavřel oči a pak už ať se stane, co se stane. No přežil jsem to za velkého aplausu ostatních a už mně tam nikdo nedostane. Ještě jsme si zahráli celotáborovou hru v potápění a hurá zase zpět na základnu. Večer ještě nějaká ta společná hra a oblíbená vybíjená. No a večer do hajan. Přišla zase slušná bouřka. Ráno bylo takové deštivé, nic moc. Tak jsme se rozhodli zvolit jako dopolední program stavbu Hydronauta z časopisu ABC. Vůbec jsem nečekal, jak si v týmech se stavbou poradili. Do oběda byly všichni hotovi. Odpoledne se udělalo hezky, tak jsme nejprve absolvovali štafetový závod v běhu a na koloběžkách. No a potom jsme se vydali pěšky na poznávací orientační okruh po Novém Městě. Úkolem bylo co nejkratší cestou projít určená významná místa. Naše družstvo zvolilo nejkratší cestu přes místní zástavbu, později už to bylo jaksi napínavější, museli jsme překonat docela velký potok, několik ohradníků pod napětím pro krávy, trávu místy vyšší než my, ale vyplatilo se, druhé místo za to stálo. Naštěstí večeři jsme stihli a večer ještě tzv. náhodnou hru, kde bohužel pro našeho vedoucího Vítka si jeden tým vylosoval pro něho venkovní sprchu studenou vodou. A na úplný závěr dnešního dne mají táborníci oblíbené míčové hry. Doufám, že se unaví a brzy po večerce usnou, abych se i já trochu více vyspal.

IMG_20210714_143915.jpg  IMG_20210714_165140.jpg

Už tady máme zase další pokračování našeho zpravodaje.
Čtvrteční ráno bylo poměrně teplé, polojasné. To byla dobrá zpráva pro naše připravené celotáborové hry. Všichni si vzali po snídani startovní čísla a hurá na soutěže. Já jsem si musel také vzít startovní číslo, abych se prý plně zapojil mezi ostatní táborníky. Skákali jsme přes švihadlo, skákali do dálky, leželi opřeni o předloktí, tzv. prkno, seděli opřeni o zeď, drželi s nataženou rukou naplněnou lahev vodou, drželi jsme se ve shybu, předkláněli se s rukama co nejníže, no prostě samé zajímavé hry. Děti si vysoutěžily spousty bodů do celotáborové soutěže. Odpoledne jsme se vydali na rozhlednu v Polsku. Nebyla nijak daleko, jen pár km, ale poslední stoupák asi 1,5 km byl doslova nekonečný. Jen pro představu, ten kopec se v podstatě nedal sjet ani z kopce, jak byl prudký. Sice nám ten poslední kousek trval něco přes hodinu, ale táborníci statečně kola tlačili až k rozhledně. Nakonec to ale stálo za to, rozhledna nádherná, výhled také. Ještě jsme udělali společnou fotku a singltrekem hurá zase zpět na základnu. Přiznám se, že jsme v tom Polsku byli trochu na tajno, protože platnost testů nám pro Polsko vypršela již po 48 hodinách. Ovšem zážitky byly veliké a děti spokojené. Po večeři jsme udělali táborák s opékáním buřtíků, zazpívali si karaoke, rozdali poštu. Moc na dnešní den vzpomínám. Bylo to moc pěkné, plné zážitků. No a už honem do hajan.
Druhý den ráno hned po snídani jsme se vrhli do dalších her. Uspořádali jsme jízdu zručnosti a pomalosti na kolech, jízdu na koloběžkách a střelbu ze vzduchovky. Vzduchovka byla velmi napínavá, děti opravdu střílejí jak profesionálové. Já jim vysvětluji, jak mají střílet a pak mě porazí. Odpoledne hned po snídani jsme se vydali na nejvyšší horu Jizerských hor, Smrk. Výstup to nebyl po včerejším výletu jednoduchý, ale stál za to. Mraky sice hrozily deštěm, ale nakonec z toho nebylo naštěstí nic. Po večeři zase jedna náhodná hra, kde vítěz si pro své družstvo vylosoval bohužel tzv. nevýhodu a to běh do kopce. No a nyní slyším uvnitř chaty během psaní tohoto zpravodaje strašný řev, vykukuji z okna. Vybíjená je v plném proudu i s vedoucíma.
Myslím, že dnes budou opravdu unavení a bude brzy klid. Tím uzavírám uplynulé dva dny, další řádky se začnou psát zase zítra. Nakonec ale...

IMG_20210715_150324.jpg  image6.jpeg

....bylo všechno jinak. Počasí se trochu umoudřilo a dětem jsme pískli od 23,15 noční hru. Pořadatelé táborníkům připravili krásný dvoukilometrový okruh plný her, soutěží i tajemna. Počasí vyšlo, jen dva poslední závodníci trochu zmokli. Zážitky z této hry vám určitě děti rádi poví. To by bylo zde na dlouhé povídání. Pro zasmání vám v příloze posílám dvě fotografie. Jak vypadala chodba v místě přezouvání, když bylo bodování chat, a po noční hře.

Sobotní ráno bylo docela krušné. Po noční hře se špatně vstává, ale snídaně nepočká. Vynechali jsme tedy ranní rozcvičku, ranní hygienu jsme tak trochu odflákli a honem na snídani. Jako dopolední program jsme zvolili projití tratě noční hry a sundávali jsme noční značení. Trať ve dne vypadá úplně jinak, mnohem jednodušeji. Jen ty přechody přes potok nebyly ani ve dne jednoduché. Odpoledne začalo trvale a vydatně pršet, tak vedoucí Kuba vytiskl dalo by se říci jednoduché korespondenční lístky a děti si na ně namalovaly něco z tábora. V pondělí nakoupím známky a děti si je pošlou, komu budou chtít. Pak jsem požádal paní vedoucí naší táborové základny, aby nám udělala přednášku na téma historie naší táborové základny. Děti musím moc pochválit, dávaly pozor a na konec  měly mnoho věcných dotazů. To jsem vůbec nečekal. Po večeři jsme si zahráli hru "Motýli". Byla to taková hledací bodová soutěž. Opět strašný řev, ale to ke hrám dětí patří. Později ještě následovala náhodná hra a byla velice zajímavá. Velitelé družstev si zavazovali tkaničku u boty kleštěmi a ještě k tomu na čas. No, je vidět, že v dnešní době máme boty zajištěné na noze i jiným způsobem, než tkaničkami. Tým si nakonec vylosoval výhodu prodloužené večerky, tak to byla krásná příležitost jít na diskotéku. No byl to pořádný mazec. Hudba, řev, všechno dohromady. Nakonec jsme je na disko nahnali všechny a dokonce jsem asi po 30 letech trsal s nimi taky. Jsem úplně vyřízený a padám do postele mezi prvními. No jsem zvědavý, co bude ráno.
Naštěstí ráno všechno OK. Hned po snídani jsme se pustili do dalších her v týmech. Slepý špagát, hledání neznámé cesty na vyznačených čtvercích a jedna zajímavost, polní telefony. Tam se dětičky vyřádily v telefonování šifrovanými zprávami. Pro někoho to byla úplná novinka, protože takovéto historické telefonní spojení  ještě neviděli. Točit kličkou pro zazvonění, klasické sluchátko, s tím se už asi nikdy nesetkají. Po obědě jsme vyrazili na singltrek. S tím, že po vydatných deštích bude více vlhko, s tím jsme počítali. Ale, že tam bude více kaluží a tekoucí vody než normální cesty, to bylo překvapení. Všichni statečně do cíle dojeli, ale asi byste nikoho  nepoznali. Všichni měli takovou stejně hnědou, bahenní barvu. Naštěstí sluníčko svítí, je teplo, tak věci rychle schnou a teplá sprcha v táboře byla pro všechny příjemná. No a po večeři zase náhodná hra, tentokrát žonglování s kamínky. Vítěz v týmu si vylosoval pro svůj tým tzv. nevýhodu a tentokrát "normu". To je v naší táborové mluvě zrovna dnes 18 kliků, děvčata měla 36 dřepů. A teď? Co jiného. Venku strašný řev, opět se hraje vybíjená. K tomu připravujeme táborák, tak bude veselo. Jsem zvědavý, v kolik hodin se nám ty táborníky podaří dostat do postelí.

IMG_20210718_111425.jpg  IMG_20210718_191439.jpg

Probouzím se asi 5 minut před budíčkem a krátce se zamyslím. Ono už je pondělí a tím pádem jsme už dávno v druhé polovině tábora. Letí to hrozně rychle. Do toho budíček a honem na rozcvičku. Málem jsem ji nestihl. Dětičky si zacvičily, hygiena a už pospícháme na snídani. Bohužel se nám počasí zase horší i když všechny předpovědi hlásí docela slušné počasí. No vůbec nevadí, v záloze mají vedoucí hry uvnitř. Hned po snídani se táborníci přemisťují do vnitřních prostor, kde mají připravenou soutěž skládání sirek do krabičky na čas a to jednou rukou a ještě k tomu hlavičkama stejně. Na jiném stanovišti je soutěž v oblékání se zavázanýma očima na čas. Další stanoviště byla hra lodě, tak jak ji všichni známe, ale na tabletech. Vůbec jsem nevěřil, že je možné takto přes zeď mezi dvěma místnostmi provozovat třeba 5+5 tabletů najednou. To zase bylo při potápění jednotlivých lodí řevu. No ale to už se pomalu blížil oběd, počasí se konečně zlepšilo a tak jako odpolední program jsme udělali denní bojovou hru. Na zhruba 2,5 kilometrovém okruhu pořadatelé vytvořili mnoho zajímavých kontrol a já jsem zajistil v cíli malé překvapení. Po doběhnutí do cíle dostali naši mladí běžci palačinku a výjimečně i malou kofolu. To bylo radosti. Musím přiznat, že palačinka byla opravdu výborná. Pak jsme se společně ještě vydali do města nakoupit pár sladkostí, ale ty se směly konzumovat až po večeři. Večer ještě nějaká ta hra a zase další den za námi.
Ráno se budím nějak dřív. Honí se mi myšlenky, že co jsme si naplánovali, nemůžeme stihnout. Ostatní vedoucí byli nějak tak v klidu. Rychle snídaně a už jsme seděli na kolech a hurá na singltrek. To bylo překvapení, jak děti  bravurně trať zvládaly. Já se svojí nejslabší skupinou jsem tedy odbočil z modré nejlehčí trati na červenou. Měl jsem strach, přeci jen ta trať už je náročnější. A zase všechno v naprosté pohodě, tak krásně se všichni rozjezdili. Na základnu jsme dorazili půl hodiny před obědem. Honem uklidit kola, převléknout se, sbalit baťůžek. Po obědě jsme polední klid hodili za hlavu a vydali jsme se na vlakové nádraží. Máme před sebou  výlet do Frýdlantu. Už na frýdlantském nádraží na nás čekal průvodce železničním muzeem úzkokolejky. Dozvěděli jsme se spousty zajímavostí o železnici, měli jsme možnost si vyzkoušet drážní zařízení. Plni zážitků jsme se přemístili na frýdlantské náměstí a vystoupali  na radniční věž, odkud byl přenádherný výhled jak na město, tak na okolí. Prohlédli jsme si náměstí a zamířili na frýdlantský zámek. Po dvou návštěvách v minulých letech se nám konečně podařilo zámek dobýt. Ano mohli jsme se podívat zdarma na nádvoří a vyfotit se. Překvapením bylo, že průvodci se moc líbilo naše slušné chování, nadšení, tak nakonec jsme absolvovali malý venkovní okruh i s prohlídkou zámecké kuchyně. Tímto patří našemu průvodci velký dík. Pak už honem na vlak a zpět na základnu. Trochu unavení jdeme na večeři a večer malá hra. Do večerky mají děti možnost se opět na hřišti sami vyřádit. Do postele jdu a myslím, že děti také, s krásnými zážitky a nádherně prožitým dnem...

IMG_20210720_145641.jpg  IMG_20210720_153139.jpg

A už je tu další ráno. Na dětech už je přeci jen znát únava. Po snídani proto volíme trochu odpočinkovější program, a to zálesácký den. Každé družstvo se učilo rozdělat oheň, uvařit vodu, orientovat se pomocí buzoly, nasekat si sekyrou dříví, nařezat dřevěné špalky, určit nalezené rostliny. Výborný nápad byl, využít vroucí vody a  ovoce, které jsme měli na svačinu a udělat si kompot. Nakonec se nějak náhodou zjistilo, že je moc dobrý a děti se o něj doslova popraly. Po obědě jsme měli připravenou přednášku na téma Hydronaut. Moc jsme se těšili a opravdu to stálo za to. Matyáš přivezl potápěčská vybavení, podrobně nás seznámil s projektem Hydronaut, tedy takovou výzkumnou ponorkou. Děti to evidentně moc zajímalo, protože všechny dotazy byly věcné a během přednášky dávaly pozor. Nakonec došlo i k podpisové akci  a sám Matyáš ohodnotil naši pozornost jako nejlepší  co pamatuje. Dokonce jsme dostali pozvání přímo na ponorku v Jesenném. Po ukončení nám zbylo ještě trochu času do večeře, tak jsme udělali vlaštovkový letecký den. Naučili jsme se čtyři druhy vlaštovek a už jsme týmově létali. Vítr nám trochu zamíchal předpokládaným pořadím, ale to nevadilo. Po večeři ještě padlo pro zájemce rozhodnutí jet na kole na Smrk a přespat v rozhledně. Deset táborníků projevilo zájem, tak vyrazili. Já jen trnu, jestli nepřijde nějaká bouřka nebo jiná pohroma a ráno se v pořádku vrátí všichni na základnu.
Nemůžu dospat. Ráno po páté se budím, pokouším se trochu ještě usnout, ale už to nejde. Vycházím ven před chatu a kochám se tichem, kdy všichni ještě spí. Nedočkavě vyhlížím naši skupinu ze Smrku. Je těsně před sedmou a už vidím, jak se na kolech řítí na základnu. To se mi ulevilo. Všichni byli plni zážitků, bez zranění. Mám dobrou náladu. Hurá budíček a všichni na snídani. Dopoledne jsme zvládli CTS jednotlivců sekání sekerou na přesnost, šipky a turnaj v přehazované. K tomu bylo další překvapení a to předvedení prototypového auta s měřicí technikou s podrobným výkladem, jak probíhají zkoušky, co je to zkušební a testovací řidič. To bylo něco, zvláště pro kluky. No a už honem na oběd a po poledním klidu další zajímavý program. V blízkém  okolí se nachází několik bývalých cínových dolů a na mapě jsou vyznačeny. Rozhodli jsme se je vyhledat. Pěšiny jsme nezvolili, ale šli jsme podle buzoly cestou necestou, kopcem nekopcem. Byla to cesta sice přímá, ale prodírali jsme se vším, co nám přišlo do cesty. Velké dobrodružství, a světe div se, našli jsme všechny. Po návratu hned večeře a další zpestření ve formě cukrové vaty. Dětičky měly i čtyři, já měl jednu a měl jsem dost. A jak už se stalo tradicí každého večera, vedoucí vyzvali děti na vybíjenou a už zase slyším velký křik a radost ze hry.
Zítra nám začíná poslední celý den na táboře....

IMG_20210721_101837.jpg  IMG_20210722_151633.jpg

No a je tu poslední celý den tábora. Program už je jasný, dopoledne jdeme na dříví. Vybaveni jako správní zálesáci se vrháme do nedalekého lesíku, abychom porazili nějakou tu soušku na večerní rozlučkový táborák. Nacházíme přímo vzorový kus. Vedoucí Michal vysvětlil postup kácení stromu a už se děti naplno pustily do práce. Všichni měli plno dříví v rukou a vše jsme donesli na základnu. Vytvořili jsme krásnou vatru a hurá na oběd. Po obědě se udělalo krásně teplo a tak jsme vyrazili na místní koupaliště. Asi půlka pěšky, druhá na kolech po singltreku. Na koupališti jsme výjimečně dovolili, no byl to poslední den, hranolky, langoše a kofolu. Odpoledne nám krásně uteklo a už jsme uháněli na večeři. Večerní program už bylo slavnostní vyhlášení výsledků a vybírání cen. Na každého se dostala pěkná cena, udělali jsme si pár společných fotek. To už se stmívalo a tak jsme si nakonec ještě promítli několik videí z minulých táborů a úplně jako poslední letošní premiérový záznam. Na úplný závěr jsme si zatleskali a přemístili se do chat na hygienu a do postelí. Někdo má už skoro sbaleno. Po necelé hodince už je klid a je tu poslední noc.
Ráno máme bez rozcvičky, rychle dobalit všechny věci a vyklidit chaty. V 8 hodin je tu poslední snídaně. Ještě rozdat balíčky na cestu a už vyčkáváme první rodiče, kteří si naše táborníky budou postupně vyzvedávat. Je po deváté hodině, nastává velké loučení, nakládání zavazadel a kol. Postupně nám táborníci mizí a těsně před obědem zůstávají na základně jen vedoucí. Zbývá úklid záložní chaty, nakládání táborových věcí a tábor v tomto roce je minulostí.

Tábor byl realizován s podporou Libereckého kraje.